The role of reformulations in French preschool pupils’ elaboration of oral narratives
Place des reformulations dans la construction d’un récit oral à l’école maternelle
Résumé
Oral interactions constitute a privileged space for reformulations. In didactic situations,
reformulations are characteristic of the language learning/acquisition processes. They
contribute to the co-construction of discourse. The teacher participates in the construction and
structuring of his/her pupils’ knowledge and in the development of their linguistic skills. He/she
does so by validating, correcting or problematizing the students’ statements. Our research falls
within the framework of a descriptive approach of the common CLEA corpus and aims to account
for the teachers’ and the pupils’ reformulations and their functions in oral interactions. We thus
analyzed a set of narratives provided by preschool pupils aged 4-5 from 6 different classes.
Les interactions orales constituent un espace privilégié pour les reformulations. En situation à
visée didactique, les reformulations sont caractéristiques des processus d’apprentissage/
d’acquisition de la langue. Elles participent en effet de l’élaboration commune du discours. En
validant, en corrigeant ou en problématisant les énoncés des élèves, l’enseignant participe à la
construction des savoirs, à la structuration des connaissances et au développement langagier de
ses élèves. La présente contribution se propose, dans une approche descriptive du corpus
commun CLEA, de rendre compte des reformulations de l’enseignant et des élèves ainsi que de
leurs fonctions dans les interactions orales à partir de restitutions de récit menées dans six
classes de grande section de maternelle (4-5 ans).